Královéhradecký krajský šachový svaz

  • Archiv

  • Rubriky

Soustředění talentované mládeže proběhlo 1. 10. 2017 v Jaroměři

Jaroslav Šmíd, předseda KHŠS - 16.10.2017

SOUSTŘEDĚNÍ TALENTOVANÉ MLÁDEŽE 1. 10. 2017 V JAROMĚŘI

Zpráva včetně diagramů Talenti 1. soustředění, 1.10.2017

V neděli 1. 10. 2017 jsme uspořádali první soustředění talentované mládeže v DDM v Jaroměři. Bylo 20 dětí a rozdělení do skupin bylo následující:

A skupina – GM RNDr. Martin Petr – 4 talenti

B skupina – FM Ing. Luboš Roško – 6 talentů

C skupina – Kateřina Rošková – 10 talentů

Kvůli přesunu termínu ze soboty na neděli se někteří omluvili a jsou potvrzení na další termín 4. 11. v sobotu opět v Jaroměři. Za přesun se omlouvám, nebylo možné to v sobotu vše stihnout a děkuji těm, kteří dorazili i po změně v neděli.

Několik bodů k systému soustředění pro další sezónu:

1, Skupin bude podle přihlášek, proto prosím posílejte přihlášky dopředu. Minimálně budou A-B-C, pravděpodobně navíc D a uvidíme co dál, kapacita trenérská i organizační je.

2, Soustředění jsou určena primárně pro talenty z listiny talentů. Jelikož se ale listina tvoří na základě výsledků z turnajů, je možné, že někteří z vás (vašich dětí nebo svěřenců) mají talent mnohem větší, než ti z listiny, jen třeba málo hráli, tak dávám možnost všem zúčastnit se na těchto soustředěních. Začnou ve skupinách C a D (E) a pak se posunou výš.

3, Trenéři jsou zároveň velice silní hráči, hovoří z praxe, příklady znají a perfektně jim rozumí. Jsou to zároveň moji kamarádi a spoluhráči a jsem rád, že si udělali čas na to do Jaroměře přijet a celý den trénovat. Každý z trenérů minimálně jednou vyhrál MČR, ať už jednotlivce nebo týmy, a má tedy dostatek zkušeností a znalostí na to, aby talentovanou mládež Královéhradeckého kraje směroval na medailové pozice na mistrovství České republiky a výš.

Náhradní trenéři:

IM Mgr. Pavel Čech Ph.D., trenér 2. třídy – náš super náhradník v trenérském týmu. Doufáme, že se 4. 11. přijede podívat a pak může zaskočit za někoho, když bude třeba, nebo se můžeme prostřídat.

FM Ing. Evžen Gonsior, trenér 1. třídy – mi potvrdil možnost přednášky pro naše talenty. Jedná se o termíny 2018, bude to takové malé překvapení J. Pan Gonsior je trenérskou legendou a vychoval několik velmistrů a mezinárodních mistrů. Určitě se od něho máme všichni hodně co učit.

4, Skupina A je velice silná a talenti v ní musí splňovat přísná minimální výkonnostní kritéria pro dostání se do této skupiny. Podmínkou je mít rating minimálně 1800 s možností výjimky pro 1-2 hráče. Výjimku schvaluji já na základě posouzení komplexnosti hráče, úrovně hry, věku a na základě partií, které analyzuji a rozebírám. Jedno místo jsem tedy schválil a to Petra Fojta na základě vysoké kvality hry a předpokládaného dalšího výkonnostního a ratingového růstu.

5, Skupina B je plná nástupců A-skupiny. Talenty ve skupině B už znám z minulého roku a z táborů. Záměrně jsem si vybral tuto skupinu, protože je plná budoucích mistrů a rád ji pomůžu. Ve skupině A už vědí přesně, co mají dělat, jen je otázkou, kolik toho dělají. Martin jim dává jiný pohled na šachy z pohledu velmistra a tím je dál rozvíjí. Talenty v B skupině se pokusím nasměrovat tak, aby se zlepšovali systematicky a dlouhodobě. Hrají kratší dobu a jsou velice mladí. Jelikož B-skupinu sám vedu, řeknu několik bodů k tréninku, které pak mohou využít i ostatní ze skupiny C a D viz další kapitola této zprávy  – trénink.

6, Skupina C jsou talenti z oddílů, kteří se kapacitně „nevešli“ do skupiny B. Jde o to, že výkonnostní rozdíly mezi B a C jsou minimální. Rozhoduje nějaký větší úspěch na MČ, MČR nebo velké ceně. Kdo má zájem o postup do B skupiny, pošlete mi 10 rozebraných partií na lubos.rosko@email.cz nebo je rozeberte na papír a doneste na soustředění, mrknu na to a rozhodnu. Skupinu C povede mezinárodní mistr Tomáš Kraus, takže garantuji vysokou hráčskou i trenérskou kvalitu.

7, Skupina D tu povede moje manželka Kateřina Rošková (Vlčková). Káťa je kandidátkou mistra a hraje 5. rokem 2. ligu dospělých, 5 let hrála extraligu mládeže, vyhrála republiku 3x, má tedy dost zkušeností a praxe. Zároveň si dodělala za minulý rok 4. trenérskou třídu, pak 3. trenérskou třídu a nakonec i 2. trenérskou třídu k červenci 2017. Dohromady byla na cca 300h školení o trénování od nejlepších trenérů v republice. Osnovy trénování ve své skupině má ode mě, takže přesně vím, co skupina D bude dělat. Káťa jako mladá žena (21 let) má k dětem perfektní přístup a mohu ji plně doporučit.

8, Jaroměř jako pořadatelské město byla určena z toho důvodu, že tu bydlíme s Káťou a máme dobré vztahy s místním DDM. Je tu více místností na rozdělené skupiny. Dále jsem chtěl být blíž Náchodu a Trutnovu a městům od hor J. Jaroměř je tak přibližně pro všechny veprostřed a všichni mají podobnou vzdálenost na soustředění.

9, Domácí úkoly zadávám s cílem nastartovat návyk pracovat samostatně doma. Práce doma je tím zásadním a rozhodujícím faktorem u každého talenta. To co se naučí na kroužku, od trenéra nebo na soustředění je základ a k tomu musí být práce doma. Kdo nepracuje doma, nerozvine naplno svůj talent a nedosáhne mistrovské úrovně. Kdo pracuje doma, u toho je úspěch jen otázkou času. Mluvím z minimálně 10 leté praxe vedení talentů individuálně a 15 leté trenérské šachové i sportovní. To, co svěřenec udělá po příchodu ze školy doma v pokojíčku, to je rozhodující. Kdo zahodí tašku, nastartuje počítač a hraje hry do večera je bez šance. Ten, kdo po příchodu ze školy dodělá úkoly, půjde se ven proběhnout a večer si přehraje i jen třeba jednu partii, poroste ratingově nahoru až do mistrovských tříd. A to stačí opravdu jen 30min./den. Kdo zvládne hodinu za den, tak lepší. 10h tréninku za týden je super. Kdo zvládne 20h, to už je profi trénink, garantuju extraligu. Jen musí vědět, co má dělat. To je zásadní. Hraní partií po internetu nepomáhá, spíš narušuje styl. Zadávám tedy domácí úkoly jako minimum tréninkového plánu a kdo bude chtít víc, dejte vědět, rád pošlu J.

10, Systém je to zásadní. Systém v organizaci, systém v tréninku, systém v učení se do školy, systém v pokojíčku, systém v domácích pracích, vše se točí kolem systému. Jen nepořádek v sešitech do školy může způsobit to, že se talentovi nechce hledat ten správný, který potřebuje, a učení odloží. Když neví, co má doma trénovat, tak to odloží. Odkládání je základní chyba při rozvoji talentu. Neodkládat je zásadní. Dá se tomu předejít zavedením smysluplného systému a jen to dělat. Funguje to na cokoliv. V šachách trénujeme hlavu, což se projeví zase ve škole. My všichni, co jsme začali hrát šachy, jsme se zlepšili ve škole a naopak tím že jsme se zlepšili ve škole a byli jsme v pohodě, tak jsme se zlepšili zase v šachách. Trénujeme paměť, logiku, představivost, kombinujeme, analyzujeme, pracujeme na tom, aby byl náš mozek výkonnější. V základě tedy žádný bordel ale pořádek a systém nám pomůže na vyšší úroveň.

Základní systém tréninku ve skupině B

Systém tréninku je v podstatě jednoduchý. Talenti, které mám ve skupině, charakterizuje jedna věc. Mají hodně nápadů, rádi hrají, rádi řeší, ale jsou na začátku z hlediska znalostí. Základní zahájení, mezery v poziční hře, nepřesné hodnocení pozice, neznají základní koncovky. Je tedy třeba to postupně doplňovat, procvičovat, opakovat.

Zahájení mají často jen 1. e4 – e5, 2. Jf3 – Jc6, 3. Sc4 a pak se uvidí. Někteří ještě hůř hrají 1. Jf3, d4, c4 – získávají poziční výhody o kterých ani nevědí a následně je ztrácí. Mají zavřenou strategickou pozici a snaží se v ní vymyslet útok, často za cenu oslabení.

Tím chci říct – mladí rádi útočí, musí mít repertoár, kde se něco děje. Zásadně 1. e4. Moji svěřenci mají povoleno hrát něco jiného až po tom, co prokáží kvalitní techniku (realizace převahy), založenou na perfektních koncovkách. Myslím tím, až tak na úrovni KM 2100 rating se bavíme o 1. d4. Když nebudou hrát útočně, nenaučí se útočit, je to jednoduché. Stavíme tedy útočný repertoár.

Co se týče koncovek, tak hraní pěšcovek nebo věžovek je spíše co tah, to změna hodnocení pozice. Například je bílý vyhraný a táhne. Svým tahem promešká příležitost a najednou je vyhraný černý. Černý to ale neví, a tak táhne svůj tah, kterým výhodu ztrácí a vyhraný je zase bílý a tak to je pořád dokola. Základní koncovky tedy také probíráme.

Propočet variant – vidím zajímavý tah, zahraju a pak se uvidí – špatně! Vidím-li zajímavý tah, propočtu jeho následky a pak zhodnotím, jestli ho zahraju. Tady se učíme jednoduchý vzorec hodnocení pozice – volba plánu – tahy kandidáti – propočet variant – výběr tahu.

Rozehrání partie se točí kolem jednoduchých pouček:

1, vývin figur – co nejrychleji, maximální souhra, získávat tempa

2, centrum – obsadit pěšci, napadat figurami, nebo na centrum útočit

3, bezpečnost krále – zásadní věc rošáda

Strategii trénujeme na typových pozicích, o kterých si povídáme. O co v té pozici jde, kam mám převádět figurky, jak je rozestavět, kde bude stát nejlíp jezdec, kde bude stát nejlépe střelec, kam s dámou, kam s králem a hodnotíme pozici. Je to návyk a je potřeba ho pořád trénovat. Mladí mají tendenci hledat tahy a to je povrchní a nepřesné. Dám příklad odjinud. My lidé se dorozumíváme na základě slov. Naše slova vyjadřují naše myšlenky. Až po rozklíčování těch myšlenek začínáme chápat, co se nám ten druhý snaží říct. Takže jednoduše máme na začátku myšlenku a pak to řekneme. Kdo dokáže něco říct bez myšlenky, často si o něm myslíme, že je prostě hloupý. To samé je v šachách… tahat bezmyšlenkovitě je známkou duševní slabosti. Stejně jako mluvit nesmysly bez souvislostí. Proto se záměrně v průběhu tréninku bavíme jen o myšlenkách. Co si myslí o té pozici, jak by ji dále vylepšovali. Pořád na mě volají tahy, nechci tahy, chci hodnocení pozice a plány.

Nejjednodušší systém na trénování doma je systém DRAK.

D – diagramy

R – režim – sešit, 6x1h tréninku v týdnu, ráno, příprava, koncentrace

A – analýza partií vyhraných i prohraných, nacházet zlepšení

K – knížky, koncovky

Z diagramů jsem poslal na maily 400 a chci jich 100 do 4.11. Knížku Učebnice šachu pro samouky – středně pokročilí od Karla Plisky. Analýzy partií ještě budeme probírat. Měli jsme tréninkovou partii, na které jsme zkoušeli vše možné. Tu partii jsem sehrál před 14 dny a ukazuji na ní analýzu, propočet, útok na krále.

Roško Luboš 2316 – Kahn Peter 2070

  1. Landesliga, Německo, první kolo, 17. 09. 2017

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Jf3 Jf6 4.e3 e6 5.Jbd2 Jbd7 6.Sd3 Sd6 7.e4 Tento tah se hraje normálně po rošádách. Chtěl jsem ale něco změnit, ať si s mým soupeřem pěkně započítáme :-). Lákám ho do labyrintu variant, kde ho přepočítám. Při nejhorším stejně skončíme v hlavní pozici.

[7.0–0 0–0 8.e4 e5

Tuto pozici jsme trénovali na propočet. Je v ní spoustu možností a je potřeba se ve variantách neztratit. Zvýrazním to podstatné a dáme tomu tak 30 minut.

9.cxd5

9.dxe5? Jxe5 10.Jxe5 Sxe5 Černý rozehrál svoje figury a stojí dobře.;

 9.c5? Sc7 10.exd5 Jxd5 11.dxe5 Ve8 Stojí černý líp, slabiny na e5 a c5 si postupně dobere. Příčinou horší pozice bílého je to, že pěšec na c5 nenapadá centrum a stal se slabinou. Na poli c4 napadal centrum a pomáhal bílému k zisku převahy. Jeden tah pěšcem může změnit hodnocení celé pozice.;

 9.exd5 cxd5 10.cxd5 exd4 Všimněme si, že tato pozice vznikla i ve variantě s exd5, jen došlo k přehození tahů. Takže počítat tyto pozice se značně zjednoduší, když na konci hodnotíme stejné pozice. Jen pozor na ty malé změny v pořadí tahů.

 9…cxd5 10.exd5

(10.dxe5? Jxe5 11.Jxe5 Sxe5 Černý rozehrál svoje figury a stojí dobře.)

 10…exd4

(10…Jxd5? 11.dxe5 (11.Jc4! Se7 12.Jcxe5) 11…Jxe5 12.Jxe5 Sxe5 13.Sxh7+ Kxh7 14.Dh5+ Kg8 15.Dxe5 Je pěšec navíc bez kompenzace.)

11.Jxd4

(Lepší je 11. Je4 Jxe4 12. Sxe4 Jf6 13. Sg5 a vezmu pěšce na d4 jako první, i když má černý kompenzaci a dál pokračuje boj – to je hlavní varianta pro zajímavost. Já si tuto pozici jen půjčil na propočet, zase takhle do hloubky to trénovat ani nechci samozřejmě. Množství možností je super J.

A teď nehrát přirozené Jxd5, ale vložit mezi-tah Jc5 nebo Je5.

  1. … – Jxd5 12.Sxh7+ Kxh7 13.Dh5+ Kg8 14.Dxd5 Jf6 15.Dc4˛ Je pěšec navíc i když má černý ještě malou kompenzaci.]
  2. a) ..Jc5 12.Sc2

mezi-tah Jc5 umožňuje černému sebrat na d5 a tím nastražit léčku na léčku. (12.Sc4 Ve8 Je kompenzace v náskoku ve vývinu a pěšec na d5 je stejně slabý.) 12…Jxd5 Černý „spadl“ do léčky a přijde Sxh7 s dobráním jezdce. Jenže černý počítal trochu dál. 13.Sxh7+ Kxh7 14.Dh5+ Kg8 15.Dxd5 Bílý šikovným manévrem dobral jezdce a získal pěšce na h7. Jenže teď ale bílý spadl do léčky černému, který nastražil „léčku na léčku“ :-). 15…Sxh2+ 16.Kxh2 Dxd5 Tahle varianta se dětem líbila nejvíc :-).

  1. b) ..Je5 12.Sc2 Jxd5;

Shrnutí propočtu je to, že bílý zahraje cxd5, černý cxd5, bílý exd5 a černý exd4 a to je vše J. Pak musí bílý táhnout jezdcem Jc4 nebo Je4 a černý to samé místo Jxd5 nejprve Jc5 nebo Je5, což je vlastně jen vývin figur.

7…dxe4 A můj soupeř odbočil. Tím, že se černý vyhnul hlavnímu pokračování, dal mi centrum a tím jsem získal malou výhodu, kterou dál stupňoval v dalším průběhu partie. Všimněme si, že i hráč s titulem Kandidát Mistra si není jistý tím, co by ve variantách po e5 přišlo a radši do nich nejde. Přitom se jedná jen o 2-3 max. 4 tahy propočtu! Hráči úrovně KM by také měli chodit na soustředění :-). Jedná se o návyk to raději nepočítat a trochu to odfláknout a zahrát horší tah bez velkých ambicí. Hlavní varianty tedy zůstaly za oponou. Tak a teď řeknu tajemství. Ty šílené hlavní varianty spočívají jen ve cxd5 – cxd5, exd5 – exd4 a v té pozici já za bílé Jc4 nebo Je4 a dokončit vývin a když bych vzal na d4 jezdcem, tak černý Jc5 nebo Je5 a dokončuje vývin. Takže na základních poučkách probíhá pročet i těch nejtěžších variant. Stačí správné 2 tahy a pak správně zhodnotit pozici. To ostatní je jen pro kontrolu a potvrzuje hodnocení pozice.

[7…e5 Toto měl můj soupeř zahrát a přejít do hlavní varianty viz výše po rošádách, které by musely přijít. 8.cxd5 cxd5 9.exd5 0–0 10.0–0 exd4 A jsme v hlavní pozici.]

8.Jxe4 Jxe4 9.Sxe4 Jf6

 [9…c5 a napadat centrum]

10.Sc2

 Vznikla jiná typová pozice, ve které mám centrum a figurky připraveny na útok a černý musí hrát opatrně. Do této pozice jsem směřoval. Rozhodujícím pozičním faktorem je pasivní střelec na c8.

 … – h6?

 Tento tah je oslabení bez důvodu. Sg5 černému nevadí. [10…b6 S dalším Sb7 a Dc7 a čekat s rošádou podle toho, kam udělám rošádu já.] Tah 10. … – h6 je už velká chyba.

11.Sd2

 Já samozřejmě čekám s rošádou. Když udělá černý malou rošádu, tak De2 a velkou. A když bude směřovat do velké rošády b6 a Sb7 a Dc7, tak udělám malou. Černý tedy musí čekat, kam já udělám rošádu. Asi bych to nevydržel a udělal první malou rošádu, protože je černý oslabený tahem h6 a tím pádem bych měl slušné šance na útok i při stejných rošádách.

11…0–0

 To to černý moc dlouho nevydržel. Teď už mám jednoduchý plán udělat dlouhou rošádu a rozjet pěšce g + h na černého krále a oslabení tahem h6 mi pomůže otevřít sloupce na krále. Už teď přesně vím, jaký mám plán a jak partii dál směřovat. Všimněte si, že černý prohraje na otevření g-sloupce. [11…b6 bylo lepší]

12.De2 b6 13.0–0–0 Sb7 14.g4

 … – Dc7

[14…Jxg4? 15.Vhg1 Jxh2 (15…Jf6 16.Sxh6 g6 17.Sxg6 fxg6 18.Vxg6+ Kh7 19.Dd3 S matem v několika tazích.) 16.Sxh6 g6 17.Vxg6+ fxg6 18.Dxe6+ Kh8 19.Sg7+ Kxg7 20.Dxg6+ Kh8 21.Dh7#] Pěkný maty tam jsou J.

 15.c5!

Pro zajímavost ukážu další dobré tahy:

 [15.Kb1 c5 16.g5 hxg5 17.Sxg5 Se7 18.dxc5 bxc5 19.Vhg1±;

15.g5 hxg5 16.Sxg5 Sf4+ 17.Kb1 Sxg5 18.Jxg5 c5 19.Vhg1±]

15…. – Sf4

 [15…bxc5 16.dxc5 Sxc5 (16…Sf4 17.Vhg1 A nejde c5, střelec na b7 je mimo hru.) 17.h4 A mohu dál pokračovat v útoku na krále, protože střelec se přes pole f4 nemůže zapojit do hry a střelec na b7 je také mimo hru.]

16.Je5

 Tímto tahem přerušuju vzájemnou souhru mezi dámou a střelcem černého. Tím pádem dál prosazovat tah g4-g5 bez větších problémů.

16…Sxd2+ 17.Dxd2 bxc5 18.g5 hxg5

 [18…cxd4 19.gxh6 (19.gxf6 jde taky, ale gxh6 je lepší Dxe5 20.fxg7 Kxg7 21.Vhg1+ Kf6 22.Vge1; 19.Vde1 a pokračuji v útoku) 19…Dxe5 20.hxg7+- A matový útok přes Dh6 a na h8 nebo h7.]

19.Dxg5 Jh7

 Otázka: Sebrat jezdce nebo ustoupit dámou?

20.Sxh7+

 Samozřejmě sebrat jezdce! Teď se projevuje, že jezdec na e5 nemá soupeře, protože Sb7 je mimo hru. Také se projevuje otevřený g-sloupec. Teď už jsem měl závěrečný útok propočtený až do konce.

  1. … – Kxh7 21.Vhg1 21…f6 22.Dh4+ Kg8 23.Jg6

 To je ten motiv, přes pole h8 se dostanu na g7.

23…Vfe8 24.Dh8+ Kf7 25.Je5+ a černý se vzdal, 1–0

 A tady se soupeř vzdal. Po fxe5 přijde Dxg7 mat a po Ke7 Vxg7 s matem v několika tazích.

REKAPITULACE: Černý měl jít do variant s e5 a trochu si započítat. Dále měl být opatrný a položit si otázku, proč hraju tah Sd2 a čekat s rošádou. Poté už měl pozici těžkou, aspoň to měl na c5 sebrat střelcem a zkoušet bránit.

To byla praktická ukázka z našeho tréninku. Na této partii je vidět spoustu motivů i to, jak by se měla partie analyzovat. Trénovali jsme propočet variant, hodnocení pozice i hledání matových možností. Podobných příkladů probíráme za trénink několik s vysvětlením, co jak funguje.

Dám ještě prostor svojí manželce, aby také ukázala, co trénovala a nechala nám nahlédnout do její trenérské dílny.

Soustředění talentů 2017 – C skupina

V neděli 1. 10. 2017 od 9h se pořádalo první soustředění talentované mládeže v Královehradeckém kraji. Není to tak dávno, kdy jsem i já byla účastníkem toho soustředění jako talent, a proto je pro mě velkou ctí, že jsem dětem mohla předat něco z vlastních zkušeností. Na starost jsem měla skupinu C, nejmladší v počtu 10 dětí.

Nejdříve jsme se všichni navzájem představili a pověděli jsme si něco o tom, co nás na šachách baví, jak dlouho je hrajeme a čeho chceme v šachové kariéře dosáhnout, co je naším cílem. Zazněly myšlenky jako naučit se pořádně šachy, vyhrát zlatou medaili v turnaji nebo dokonce stát se velmistrem! Jsem moc ráda, že děti mají ambice až na nejvyšší příčky. Samozřejmě jsme se shodli na jedné věci – šachy nás prostě baví! Radost ze hry je prvním důležitým faktorem pro postup dál.

Poté jsme si představili revoluční systém trénování, který vymyslel Luboš: D.R.A.K.

D.: diagramy, základní pilíř každého šachisty, diagramy pomáhají rozvíjet představivost, učí základní motivy jako vazba, dvojúder, dvojšach, odtažný šach aj.

R.: režim, znamená účastnit se všech soustředění, školení, tréninků, táborů, turnajů, přednášek, získat co nejvíce zkušeností od těch nejlepších šachistů. S režimem také souvisí pravidelný spánek, dostatek jídla, pití a pohybu – na šachových táborech se nejenom hrají šachy, ale také různé běhací hry pro posílení výdrže, odolnosti a vytrvalosti

A.: analýzy, rozbor partií jak našich vlastních, tak i těch velmistrovských. Po prohrané nebo i vyhrané partii musíme zjistit, kde jsme my nebo náš soupeř udělali chybu – a příště ji neopakovat. A studovat partie jiných lepších hráčů musíme proto, abychom se poučili i z jejich chyb, abychom věděli, jak se to zahájení nebo koncovka má správně hrát

K.: knížky a koncovky. V knihách nalezneme partie mistrů plné krásných motivů, které můžeme využít ve vlastní hře a dostat se tak k našemu vytouženému cíli. A studovat koncovky máme proto, abychom věděli, která figurka má jaké možnosti, kterou můžeme měnit a kterou naopak nesmíme, co se jim líbí a nelíbí a jak jejich silné stránky můžeme uplatnit v zahájení a střední hře

Na základě tohoto systému jsme si stanovali i pravidla a domácí úkoly do příště:

1, sešit a tužka – všichni budou mít sebou (na všech soustředěních, tréninkách, přednáškách J) a budou si dělat poznámky. Co si zapíšu, to si zapamatuju a můžu se k tomu vrátit i za 10 let, co si nezapíšu, zapomenu zpravidla hned druhý den.

2, diagramy – 40. diagramů ze sbírky „Šachové oříšky“ – procvičíme motivy

3, kniha Karel Pliska – Učebnice šachu pro samouky – středně pokročilí – sehnat a prostudovat první kapitolu

4, 16 mistrů světa – naučit se, ať víte, čí partie si přehrávat J. Doporučení – zapište si je do vašeho nového sešitu J

Může se to zdát jako mnoho úkolů, ráda bych však připomněla, že prorazit ve světě je možné jenom pracovitostí a systematickou přípravou. Děti jsou na soustředění TALENTOVANÉ mládeže, to znamená výběr nejlepších z nejlepších. Pokud se již teď naučí pracovat samostatně doma, vyrostou z nich šikovní chlapci a děvčata, kteří se v životě rozhodně neztratí. To je zajisté cílem každého rodiče, proto Vám gratuluji, jestli jste své děti přihlásily na šachy – udělali jste správný krok. Já osobně děkuji za příležitost hrát šachy, neboť jsem díky nim úspěšná jak ve škole, tak i v životě. Bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí mých rodičů v celém jejich životě J. A co je mým cílem? Abych nikoho už v C skupině další rok nepotkala – všichni půjdou do Béčka za Lubošem J. Na závěr přehled 3 rozebraných partií.

Kateřina Rošková

 1, Gipslis,Aivars (2535) – Kostro,Jerzy (2400)

 V této partii se podíváme, jak je důležité vyvíjet všechny figurky, jak je možné je zapojit do útoku na krále, jak je převádět z jedné strany na druhou a na závěr najdeme krásný mat. Pro názornost vám popíšu, jak se každá figurka cítí :-)

1.e4 e5 2.Jf3 Jezdec: „Jooo, jdu dopředu“

2…Jc6 3.Sb5 a6 4.Sa4 Jf6 Jezdci: „Tak jsme ve hře dva jezdci proti střelci a jezdci a já napadám pěšce, super.“ 5.d4 exd4 6.0–0 Král: „Honem, musím do bezpečí“

6…d6 7.Jxd4 Sd7 Střelec: „Můj král je v ohrožení, můj parťák kůň je v ohrožení, musím je bránit“

8.Sxc6 bxc6 Střelec: „No super, teď tu budu koukat do pěšce. Co jsem komu udělal?“ 9.Jc3 Se7 10.Sf4 Střelec: „Tak tady se mi teda rozhodně líp dýchá, chudák kámoš na e7, ten nemá kam jít“ 10…0–0 Diagram

Král: „Uff, taky jsem v bezpečí, už to chvíli vypadalo, že se sem nedostanu“ 11.e5! Pěšec: „Do boje!!“ 11…Je8 Jezdec: „Ježišmarjá, co tady budu dělat? Kam můžu jít? Na c7 a g7 a d6 je můj vlastní pěšec a na f6, když se vrátím, tak mě sebere soupeřův. No to mě radši obětujte, já tu nechci být, pomoc!“ [11…Jd5 Jééé, čerstvý vzduch! Napadám střelce a jezdce, konečně mám nějaký úděl!]

12.Ve1 Věž: „Jdeme do boje, pokryju parťáka a jdeme sebrat toho krále“

12…d5 Černopolný střelec na e7: „Nádech…hele vzduch, můžu dýchat“

13.Jb3 a5 14.Ja4 Jezdci: „Hele, půjdeme na c5, odtamtud nás nikdo nevyžene“

14…f6 15.e6 Pěšec: „Běž pryč, nebo Tě sním“

15…Sc8 16.Jd4 Jezdec: „Ha, pěšec, ten je můj“

16…Sb7 Diagram

17.Ve3 Věž: „Do útoku!“

17…c5 18.Jf5 Jezdec: „Jdu si sebrat krále, jupííí“

18…d4 19.Vg3 Věž: „Nechápu, proč mě tím pěšákem vyháněl z e3, vždyť sem chci jít stejně… ale tak ho to už asi nebavilo a chtěl nám pomoct k výhře“

19…Kh8 Král: „POMOOOOOC!“ [19…Se4 20.Jh6+ Kh8 21.Jf7+ Jezdec: „Cha cha, máš šach a napadenou dámu, to jsem zvědavý, co uděláš“]

20.Dh5 Dáma: „Tak chlapi, jdeme na to …ano paní!“ 20…Dd5 Diagram

21.Dxh7+ Kxh7 Král: „Au, to bolí, tak pomůže mi někdo??“

22.Vh3+ Věž: „Ne, nepomůže :-D“ 22…Kg6 23.Jxe7# Jezdec: „Jsem borec. Přeskákal jsem přes celou šachovnici a dal mat, joo! Černé figurky: „Konečně to utrpení skončilo, už nás bolí všechny nohy, jak jsme tady skrčený“ 1–0

2, Gerschwiler – Salzman [C47]

Švýcarsko Amsterdam, 1965

Tato partie je opět ukázkou, jak je důležité vyvíjet figurky a nezanedbávat vývin. Také si připomeneme, že v zahájení nemáme tahat jednou figurkou víckrát. Poznámky opět z pohledu figurek.

1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.d4 exd4 5.Jd5 h6? Diagram

Pěšec: „Nechápu, proč hraje se mnou, když jsou mí kolegové důležitější? Musí přece vyvíjet ostatní figurky, např. kamarády střelce, nebo schovat krále.“

6.Sf4 Střelec: „Já chci toho pěšce!“

6…d6 7.Jxd4 Je5? Jezdec: „Proč se mnou táhne dvakrát? Proč nemůžu třeba sebrat toho koně na d4? Nebo vůbec lepší by bylo, kdyby se střelec na c8 vyvinul“

8.Sxe5 dxe5 9.Sb5+ Jd7 Diagram

[9…Sd7 Střelec: „Já chráním svého krále“] 10.Je6!! Jezdec: „Jdeme do boje! Máš napadenou dámu a ještě Ti seberu na c7, copak s tím budeš dělat?“

10…fxe6 [10…Dh4 11.Jexc7+ Kd8 12.Jxa8+-]

11.Dh5+ g6 12.Dxg6# Diagram

Dáma: „Jsem hrdinka, dala jsem mat“. Závěrečné hodnocení: Bílý má vyvinuté 3 figurky: Dámu, Jezdce, Střelce, velmi blízko k 0–0/0–0–0, a věže mohou být rozehraný přes d a e sloupce a převáděný po 3. řade na krále. Naopak Černý má vyvinutou pouze 1 figurku – jezdce, který je navíc ve vazbě a nemůže se hnout! A co teprve věže, střelci, nebo dáma?  1–0

3, Euwe,Max – Reti,Richard [C56]

Tato partie je příkladem, jak je důležité vyvíjet figurky nejen v útoku, ale i v obraně. Základními principy v zahájení jsou obsadit středová pole, vyvinout figurky, schovat krále a zaútočit na toho soupeřova. Bílý si v útoku lačně sebral materiály a doplatil na svého málo chráněného krále. Vždy musíte být opatrní, vždy kontrolujte možnosti soupeře. A nikdy se nevzdávejte!

1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Jf6 4.d4 exd4 5.0–0 Jxe4 Diagram

Jezdec: „Ou, to možná nebyl úplně rozumný tah. Vždyť dostanu vazbu. Navíc mí spoluhráči nejsou vůbec vyvinutí, soupeř má ve hře tři figurky, J, S, D + schovaného krále. A my jsme ve hře jenom dva a král se nemá kam schovat. Mělo se hrát spíše d6.“

6.Ve1 d5 7.Sxd5 Dxd5 8.Jc3!

Jezdec: „Jdu si napadnout dámu. Ještě že mě nemůže nikdo sebrat – jezdec je ve vazbě a dáma taky, to koukáš, co?“

8…Da5 9.Jxd4 Jxd4 10.Dxd4 f5 Co by se stalo po 11. Jxe4? Správně, černá dáma by sebrala nekrytou věž na a1

11.Sg5 Střelec: „Jdeme po králi, máme obrovskou převahu. Náš tábor má vyvinutých hned několik figurek – dámu, věž, střelce, jezdce a zabezpečeného krále, zatímco ten černý má jenom dámu a jezdce. Chudák král, asi mu dáme mat“ 11…Dc5! Diagram

Dáma: „Neboj se králi, jdu Tě zachránit! Buď vyměníme dámy, nebo dám tomu soupeři mat já.“

12.Dd8+ Kf7 13.Jxe4 fxe4 14.Vad1 Sd6 15.Dxh8 Dxg5 16.f4 Dh4 17.Vxe4 Střelec: Wooow, už to vidím, už to vidím. Ta dáma na h1 tam nemá co dělat, je moc daleko od krále, toho musíme využít.“ Vidíte taky závěrečnou kombinace jako střelec?

 17…Sh3 18.Dxa8 Sc5+ 19.Kh1 [19.Kf1 Df2#]

19…Sxg2+ 20.Kxg2 Diagram

Králové: “ No nazdar. Ten z nás, kdo není na tahu, dostane mat. Kolik jich tam vlastně je?“

20…Dg4+ [2, 20…Df2+ 21.Kh3 Df3+ 22.Kh4 Sf2+ (22…Se7+ Pozor deti, neni mat pro: 23.Vxe7+ Kxe7 24.Dd8+ Dáma: „Mám věžku navíc a dám ti mat“) 23.Kg5 h6+ 24.Kf5 Dh5#]

21.Kf1 [21.Kh1 Df3#]

21…Df3+ 22.Ke1 Df2# 0–1

Na další soustředění se budeme těšit v sobotu 4. 11. 2017 i s Tomášem Krausem a možná i Pavlem Čechem.

 

Luboš Roško, vedoucí KCTM

Na závěr listina talentů pro tento rok.

Listina talentů pro rok 2017/2018
Kritéria výběru: více než 50% uhraných bodů na MČR či 60%  na MČ, vítězství
v KP či seriálu VC, elo 1700 u nar. 2002 – 2003,1600 u nar. 2004 – 2005,
1500 u nar. 2006 a 2007, 1400 u nar. 2008 a později (k 5.7.2017)
Jméno rok nar. elo oddíl
1 Stela Archlebová 2008 1015 TJ Hronov
2 Josef Cibulka 2004 1521 TJ Hronov
3 Lukáš Drašnar 2005 1493 ŠK Nové Město nad Metují
4 David Gloser 2002 1960 ŠK Lípa
5 Elen Hetfleischová 2008 1250 Region Panda z.s.
6 Jáchym Štěpán Janouch 2004 1528 ŠK AD Jičín
7 Matěj Komora 2007 1280 ŠŠPM Lipky HK
8 Jan Lajbl 2002 1782 ŠK AD Jičín
9 Marie Landsmanová 2002 1127 ŠK Lípa
10 Matěj Levitner 2008 1162 ŠK ORTEX Hradec Králové
11 Ellen Lukášková 2010 0 ŠK ORTEX Hradec Králové
12 Šárka Marxová 2006 1056 Jiskra Jaroměř
13 Marek Nosál 2005 1374 Region Panda z.s.
14 Lucie Pichová 2005 1047 TJ Hronov
15 Anna Reschelová 2009 1100 DDM Třebechovice
16 Filip Rokoš 2005 1757 ŠK Ortex Hradec Králové
17 Jakub Schmutzer 2007 1221 ŠK Ortex Hradec Králové
18 Michal Stejskal 2006 1502 TJ Jiskra Hořice
19 Ondřej Svoboda 2009 1077 ŠŠPM Lipky HK
20 Viktor Vondruška 2009 0 ŠŠPM Lipky HK
21 Ondřej Winter 2007 1400 ŠK Lípa
22 Tobiáš Zdechovský 2004 1657 ŠK Lípa
23 Lukáš Zelba 2009 1337 ŠK ORTEX Hradec Králové
24 Lada Zelbová 2007 1072 ŠK ORTEX Hradec Králové
Hráči uvedení na této listině neplatí startovné na KP v praktickém šachu,
mají slevu na soustředění talentů a šachovém táboře KHŠS.