Královéhradecký krajský šachový svaz


Závěrečná zpráva z šachového tábora Portášky 2021

Tomáš Ulman - 30.8.2021

Závěrečná zpráva z šachového tábora Portášky 2021

Letošního šachového tábora se zúčastnilo 35 dětí z celého našeho kraje. Tábor probíhal jako v loňském roce na horské chatě Portášky ve Velké Úpě v nadmořské výšce 1050 metrů nad mořem. Celý týden od 8. do 15. srpna se o šachový i volnočasový program dětí staral tým vedoucích ve složení Tomáš Ulman, Luboš Roško, Káťa Rošková, Martin Buločkin, Tomáš Ptáček a Filip Šolc.

Režim dne byl po celý týden téměř stejný. Ráno nás čekal budíček s rozcvičkou, při které se postupně prostřídali všichni vedoucí. Každý s jiným nápadem, jak děti probudit. Takže si všichni zaběhali, protáhli se, ale i si zacvičili taneční sestavy na hudbu.

Program pokračoval snídaní formou švédských stolů, aby děti nabrali dostatek energie na následné trénování. Dopoledne trávili všichni ve svých výukových skupinách. Do těch byly rozděleni již před táborem, ale případný úspěch či neúspěch v úvodním turnaji mohl jejich zařazení změnit. Zároveň nikomu nebyla žádná skupina uzavřena, a proto každý mohl po domluvě navštívit jinou skupinu. Informace k probíraným tématům jednotlivých skupin připojuji níže.

Vždy kolem dvanácté hodiny na nás již čekal připravený oběd a odpolední klid, aby se nám lépe trávilo. Ten mohl každý využít dle svého uvážení, takže jsem zahlédl knížky, obíhačku kolem pingpongového stolu nebo i třeba další rozbory partií.

Odpolední program byl věnován Vikingům. Děti byly rozděleny do 4 skupin, ve kterých proti sobě soutěžili a snažili se získat kousek mapy, který by je dovedl k vytouženému pokladu. Ale nejprve si každá skupinka musela zvolit své jméno a vytvořit svou vlajku. Pak již mohli soutěžit v luštění vzkazu od druida, bojovat proti trollům nebo se snažit vyhrát ve Vikingském čtyřboji, který obsahoval potápění, hledání deky po slepu, Kimovu hru a závody lodí.

Nakonec se museli všechny skupinky spojit, aby poklad mohli najít. K tomu také došlo a poklad skutečně našli. Následné „porcování pokladu“ bylo takovou sladkou tečkou na závěr.

V průběhu tábora se děti také zúčastnily celodenního pochodu, který byl součástí etapové hry. V různých skupinkách děti navštívily Sněžku, rozhledu Hnědý vrch i Černohorská rašeliniště.

Náš tábor také navštívila kontrola z Krajské hygienické stanice a až na jeden malý detail neshledala žádné porušení hygienických podmínek a vládních nařízení. Tím malým detailem byla chybějící cedulka „IZOLACE“ a dveřích pokoje určeného pro případné onemocnění.

A co tedy děti dělaly při výuce?

Skupina A s Lubošem Roškem dělala hlavně analýzu partií. Vysvětlili si proč analýzu dělat. Jak moc dobrá analýza pomůže v šachovém růstu. Hlavní bylo hledat příčiny chyb. Ukazovali si partie, které talenti sehráli s hráči 2200 – 2500 a na těch partiích se učili, jak správnou analýzu dělat. Hodně se zaměřovali na hodnocení pozice a volbu plánu, jaké parametry je nutno zvážit při hodnocení pozice a jak je vyhodnotit. Jak díky analýze najdou talenti svoje slabiny a silné stránky a jak těchto informací využít v dalším efektivním šachovém tréninku a následném výkonnostním růstu.

Skupina B s Martinem Buločkinem dělali analýzu partií, jak analyzovat, jak poznat kritický bod v partii a proč je důležité ho nepropásnout. Řekli si důležitost typových pozic, a že s nimi lze přecházet z jedné do druhé, dále se pak naučili mat J+S, probrali téma jak se připravovat na partii, jak se učit od lepších, jak hospodařit s časem a zopakovali si mistry světa z loňska.

Skupina C s Káťou Roškovou na začátku hodin trénovali diagramy na rozcvičení – taktika, matové motivy, dvojúder, dvojšach, oběť dámy za mat. Naučili se (s většinou spíše opakovali) mistry světa a přehrávali jejich nejznámější partie, učili se československou šachovou historii do 1. světové války – tedy Durase, Rétiho, Flohra, Menčíkovou, přehrávali  si jejich partie, některé partie děti sami dohrávaly. Trénovali koncovky – např. Rétiho studii, a poslední den za odměnu hráli turnaj. Dostali dva lehké testy – bylo to formou, kdy si řekli informace o hráčích, zopakovali jména atd. a psali test, tedy to bylo spíše o tom, kdo dával při hodině pozor – a řešení dostali také vytištěné. Test na mistry světa vyhrál Michal Štěpán – plný počet bodů a test na československé hráče vyhrál Matyáš Brokeš – plný počet bodů. Všichni byli hodní, poslouchali, dávali pozor a v rámci jejich možností si psali poznámky .

Skupina D s Tomášem Ptáčkem a Filipem Šolcem trénovali základní matová vedení (Dámou, dvě věže, věž + král, dva střelci). Dále trénovali šachovou notaci a zápis partie. Pokračovali vzorovými partiemi Anderssena, Morphyho a Steinitze. Na závěr si děti zahrály proti Filipovi simultánku.

Na závěr bych rád poděkoval všem dětem, rodičům, vedoucím tábora a vedení KHŠS za velkou podporu a skvělý průběh tábora.

Fotografie z průběhu tábora naleznete na adrese: //taborkhss.rajce.idnes.cz/Tabor_KHSS_Portasky_2021

Tomáš Ulman
hlavní vedoucí tábora