Královéhradecký krajský šachový svaz

  • Prosinec 2022
    Po Út St Čt So Ne
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

KCTM – soustředění talentů 26.11.

Jaroslav Šmíd, předseda KHŠS - 3.1.2017

SOUSTŘEDĚNÍ TALENTŮ 26.11. V JOSEFOVĚ

Dne 26. 11. 2016 se uskutečnilo v DDM Jaroměř – Josefov krajské soustředění talentů. Celá akce byla v perfektní organizaci a dobré atmosféře. Začínalo se v 9h společným zahájením a skončilo v 15h společným zakončením. Celkem se zúčastnilo 20 dětí rozdělených do 3 skupin.

A, skupina:

Trenérem byl GM RNDr. Martin Petr a probírali aktuality ve světovém šachu. Konkrétně zápas o titul mistra světa Karjakin – Carlsen. Analyzovaly se vzniklé koncovky. Hlavně věžovka, kterou vyhrál Carlsen proti Karjakinovi v 10. kole. Závěrečnou pozici, ve které se Karjakin vzdal, ještě nebylo tak jednoduché vyhrát.

B, skupina:

Druhou skupinu jsem vedl já Luboš Roško se zavedením systému tréninku. Jsem naprosto přesvědčen o tom, že trénink šachu, který má směřovat ke zlepšení mladého šachisty, musí být organizovaný. Musí se skládat ze základních metod. Přehrávat si partie nestačí, analyzovat s počítačem je dokonce škodlivé pro růst, když se variantám dá větší důležitost než smyslu a plánu hry. Systém mnou zavedený je postaven na 4 pilířích a trochu se zde o nich rozepíšu. Celé to vystihuje zkratka DRAK, která je velice jednoduše zapamatovatelná. Jednotlivá písmena znamenají:

D – diagramy – 50% času tréninku. Učí taktickým motivům, samostatně přemýšlet, jako hrát fotbal a chodit běhat. Můžu mít příležitost, ale nemám naběháno, tak mě soupeř doběhne a míč vezme. Nebo to vlivem únavy kopnu do outu. Řešení diagramů je vlastně naše šachová fyzička.

R – režim – režim je důležitý úplně ve všem. Přirovnám k posilování. Celý týden do posilovny nepůjdu a pak jednou za týden v pátek si dám 5h cvičení. Zničím si klouby, záda a pak zas nebudu nic dělat. Efektivita tréninku je to správné slovo. 7×0,5h/den je víc než 5h najednou!!!

A – analýza partií, bez zjištění příčiny chyb se nejde posunout dál. Pochopit svojí vlastní hru a snažit se jí vylepšit. Tancování se také učí před zrcadlem, aby se každý mohl „narovnat“. Představa tréninku čehokoliv bez zpětné vazby je nemožná. Jak se říká, že „chybami se člověk učí“, dovolím si tento nesmysl opravit. „Chybami se člověk učí dělat chyby!“ Vidím u stovek šachistů v mém okolí, kteří dělají v určitých typových pozicích pořád ty samé chyby, že už jim přijde normální je dělat! Opravím tuto frázi: Chybami a poučením se z nich se člověk učí. Takto je to správně. Dám ještě jeden příklad.

Šachista hraje partii. Nevyjde mu příprava, zahájení se mu nelíbí, zvolí špatný plán hry, dostane se do časovky, vymění dobré figury, udělá si slabiny v pozici, je pod tlakem a pak udělá hrubku. Po partii si řekne, že kvůli té hrubce partii nebude analyzovat a partiář naštvaně někam zahodí s tím, že přehlédl figuru a že je blbec. A pak ještě přestane trénovat, protože to už prý nemá cenu. Klasický scénář mnoha šachistů!! A teď to já trochu opravím… Příprava byla nedotažená do konce, protože neměl aktuální partie o soupeři a ani si je nepřehrál. Zahájení sehrál proti svému stylu, protože jen kopíroval tahy od počítače, kterým nerozuměl plus nesmyslné dlouhé varianty. Plán hry zvolil špatně, protože hrál typovou pozici, kterou neznal. Časová tíseň je jen následkem předchozí neznalosti. Slabiny jsou následek časové tísně a ještě navíc únavy, jak je pořád pod tlakem. Odrážení hrozeb je extrémně náročné pro jakéhokoliv hráče nezávisle na úrovni a nakonec hrubá chyba je důsledkem předchozí nesprávné koncepce hry. Přijde takový hráč vůbec někdy na to, že to vůbec nebylo o té hrubé chybě, ale že předchozí kroky byly nesprávné??? Podle mě na to nepřijde nikdy!!! Musí partii objektivně proanalyzovat a najít příčinu chyb. ANALÝZA VLASTNÍCH PARTIÍ JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ KÁMEN TRÉNINKOVÉHO PROCESU!!

K – knížky/koncovky Je rozdíl „si myslet“ a „vědět“. Jsou základní plány, základní obraty, základní myšlenky, které je prostě a jednoduše potřeba znát. Nejsou to varianty, ani teorie! Jsem alergický na slovo teorie! Slabší šachisté si myslí, že silnější jsou silnější, protože se to někde nabiflovali. Uvedu to na pravou míru. Jde o to pochopit co se na šachovnici děje. Kdo to do jaké míry chápe, ten buď vyhrává, nebo prohrává. Vidím-li partii klasiků například Petrosian – Keres, Curych 1953, tak Petrosian obětoval pěšce, za vylepšení svých figur a udržel remízu. Když chápu plán Petrosiana, vím jak se v podobné pozici zorientovat a jakým směrem partii vést. Učím se tedy obecné principy a né varianty. Ty bez logické vazby stejně zapomenu. Já sám si osobně téměř nic nepamatuji, mám vše napsané na papírech. Jenže rozumím, vím, procházím si šachovou klasiku. Partie těch nejsilnějších velmistrů světa. Bez počítačových variant, bez teorie zahájení. Snažím se šachu porozumět. Bez správných materiálů – knížek to téměř není možné. Uvedu zde základní šachové knížky:

1500 – 1800 rating

Pliska – Učebnice střední hry pro samouky, středně pokročilý

Nimcovič – Můj systém

Klovans, Žuravjevs, Kuzmičovs – Šachové oříšky 1-200

1900 rating

Pachman – Moderní šachová strategie

Klovans, Žuravjevs, Kuzmičovs – Šachové oříšky 201-400

2000 rating

Jansa – Dynamika strategie zahájení

Strmilov sbírka diagramů: 1-500

2100 rating

Bronštejn – Mezinárodní turnaj velmistrů

Strmilov sbírka diagramů: 501 – 1000

2200 rating a víc

Dvoreckyj – Endgame Manual

Dvoreckyj – Metody šachové výuky

Karpov – vybrané partie 1969-1977

Strmilov sbírka diagramů: 1000 – 2000

2300 rating a víc

Dvoreckyj + Jusupov – všechny knížky

A mnohé další…

Šachových knížek je celá řada. Všechny jsou dobré. Jen některé trochu víc J. Velice dobré jsou také knížky od IM Richarda Biolka. Základní poučka je následující:

MYSLET SI x VĚDĚT

V jaké jsem kategorii v té či oné fázi šachové hry? Platí i pro život obecně!

K-koncovky, učí pochopit figurky v jejich elementárním rozsahu a smyslu. Učení koncovek je mistrovská práce. Špatný manévr v koncovce = jako ztratit figuru ve střední hře. Učení se koncovkám povede vždy ke zlepšení celkové šachové hry.

V B-skupině jsme se tedy učili, jak se čtou knížky, jak se správně řeší diagramy a jak se správně analyzuje partie. Příklady správné analýzy byly z partií:

Nimcovič – Alapin

Sämisch – Nimcovič

Fotka přímo z průběhu šachové lekce v B-skupině.

V C-skupině, kterou měl na starost IM Tomáš Kraus, se probíraly základní koncovky s vysvětlením.

Příští soustředění proběhne v sobotu 7. 1. 2017 v Jaroměři – Josefově v DDM od 9:00-15:00. Skupiny A-B-C zůstávají stejné a přidává se skupina D, kterou povede zkušený trenér Jiří John.

Budu se těšit na další tréninkovou spolupráci!

S pozdravem Luboš Roško